آذين بندى حرم مطهر امام علی(ع) به مناسبت ميلاد کریم اهل بیت(ع)+ عکس
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۴۳۵۵
آستان مطهر علوی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) به گل آرایی، چراغانی و نصب پارچه نوشته سبز رنگ در صحن و رواق های این حرم مطهر اقدام کرده است.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شبکه امام علی(ع)، با نزدیک شدن به پانزدهم ماه مبارک رمضان سالروز ولادت باسعادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع)، آستان مطهر علوی به همین مناسبت صحن و رواق های این آستان را پارچه نوشته های سبزرنگ و هزاران گل طبیعی تزیین کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسئولان این آستان حرم مطهر امام علی(ع) و صحن حیدری را به پارچه نوشته های سبزرنگ که روی آنها اسامی و القاب امام حسن مجتبی(ع) گلدوزی شده است، مزین کردند.
کارکنان بخش گلدوزی متعلق به بخش کتیبه ها و احیای میراث پارچه های سبزرنگ مزین به القاب سید جوانان اهل جنت طراحی کردند و برای تزیین این آستان آماده کردند.
این آستان همچنین قطعه هایی را که مزین به سنگ های قیمتی است، بالای ضریح مطهر امام علی (ع) نصب کردند. این قطعه منقوش به عبارت «یا سادتی اسعد الله ایامکم بهذا العید السعید المبارک»است.
پارچه نوشته های ورودی حرم امام علی(ع) نیز با پارچه نوشته هایی که عبارت «السلام علیک یا امیرالمومنین» گلدوزی شده است، تعویض شد.
مسئولان این آستان صحن و رواق های این حرم را با گل های طبیعی گلایل، مریم، داوودی، کوکب، داوودی خوشه ای، رز، لیلیوم و برگ های زینتی مزین کردند.
گفتنی است، امام حسن مجتبی(ع) در 15 رمضان سوم هجری در مدینه منوره چشم به جهان گشود و پس از پدرش امام علی(علیه السلام) به مدت 10 سال امامت کرد. همسرش جعده به دستور معاویه، امام حسن(ع) را مسموم و به شهادت رساند. دو روایت درباره زمان شهادت ایشان وجود دارد، به طوری که شهید اول، کفعمی، شیخ بهایی، علامه مجلسی، شیح کاشف الغطاء، محدث قمی و مرحوم صاحب جواهر، هفتم صفر را روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) می دانند، اما شیخ کلینی و شیخ طبری و شیخ مفید، 28 صفر را روز شهادت ایشان اعلام کردند.
پایان پیام/44منبع: شبستان
کلیدواژه: آستان مطهر علوی امام حسن مجتبی ماه رمضان پارچه نوشته امام حسن مجتبی امام علی ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۴۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزه آستان قدس رضوی نفائسی مرتبط با امام صادق(ع) در خود دارد /به جامانده از صادق آل محمد(ع)
حدیثی بر کاشی زرین فام
یک کاشی هشت پر است. کاشی که از چند صد سال پیش یک قطعه از تزئینات بقعه مبارکه حضرت رضا(ع) بوده است. دور تا دور آن نیز مانند بسیاری از کاشیهای زرینفام روضه منوره، آیات قرآن و احادیث و روایاتی از ائمه اطهار(ع) کتابت شده است. احادیثی که از مستندترین مجموعه حدیثهای شیعی است و هنرمندان بزرگ ایرانی در قرن هفتم و هشتم قمری آنها را بر کاشیهای زرینفام نشانده تا به زیبایی هرچه تمامتر برای تزیین دیوارهای اطراف مضجع شریف امام رضا(علیه السلام) به کاربرند. روی این نمونه کاشی نیز احادیثی از «امام جعفر صادق (ع)» نقش بسته بسته که مضمون آنها اهمیت زهد و ایمان از نگاه امام است:
"قال الصادق علیهالسلم جعل [الخیر کلـ]ـه فی بیت و جعل مفتـ[ـاحه الزهد فی] الدنیا و جعل الشر کله فی بیت [و جعل مفتاحه حب الدنیا عنه علیه السلم حَرَامٌ عَلَی قُلُوبِکُمْ أَنْ[تَعْرِفَ] حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ حَتَّی تَزْهَدَ فِی الدُّنْیَا عنه علیهالسلم حَسْبُ الْمُؤْمِنِ مِنَ اللَّهِ نُصْرَةً أَنْ یَرَی عَدُوَّهُ یَعْمَلُ بِمَعَاصِی اللَّهِ"
برای تزیین این کاشی که قسمت کمی از آن هم ازبین رفته، به غیر از لعاب زرینفام، از لعاب لاجوردی استفاده شده است. این کاشی هشتپر در اندازه ۱۸×۱۸ سانتیچندرسانه شده است.
قرآن وقفی شاه عباس
دو شی دیگری که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، نسخههایی از قرآن کریم است که کتابت آن به امام جعفر صادق(ع) نسبت داده شده است.
اولین نسخهای که در گنجینه قرآن و نفائس موزه آستان قدس رضوی نگهداری میشود، توسط شاه عباس صفوی در سال ۱0۰۸ وقف بارگاه منور رضوی شده است. این مصحف کامل از جمله مواردی است که وقفنامه آن را شیخ بهایی بر روی کاغذ کتابت کرده است.
سید محمدرضا فاضلهاشمی، کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اطلاع بیشتری درباره این نسخه اطلاعات بیشتری به ما میدهد: «بخشی از این قرآن، به خط ابراهیم سلطان، برادر بایسنقرمیرزا و پسر شاهرخ تیموری است. این شاهزاده تیموری از هنرمندان مطرح و خوشنویسان طراز اول عهد خود بهویژه در خط ثلث و محقق محسوب میشود.»
به گفته فاضل هاشمی قدمت جلد این مصحف، به قرن ۹ قمری بازمیگردد؛ «این جلد که جز شاهکارهای نفایس آستان قدس رضوی به شمار میآید، در زمان ابراهیم سلطان بن شاهرخ تیموری در سال ۸۳۱ قمری ساخته شده است.»
او در ادامه درباره مشخصات ظاهری و تزئینات این اثر اضافه میکند: «این مصحف در قطع وزیری و در اوراقی به اندازه ۲۰.۵ در ۳۰.۵ سانتیمتر کتابت شده است. یک ترنج کنگرهای مذهّب و مرصّع مزیّن به گلهای اسلیمی و زمینۀ لاجورد در پشت صفحه اول این مصحف قرار دارد. صفحه اول و دوم آن هم دارای سه لوح مذهّب و مرصّع با نقوش و گل و برگ اسلیمی است. گلهای ختایی هشت پر زرّین، فواصل آیات را مشخص کرده و سرسورهها در کتیبه مستطیلی پیوسته به یک نشان بادامی مذهّب مرصّع نوشته شده و کتیبه به صورت قلمدانی است.»
قرآن وقفی شاه طهماسب
این کارشناس نسخ خطی و قرآن کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی درباره دومین نسخه منسوب به امام جعفر صادق(ع) میگوید: «این قرآن به خط کوفی بر پوست آهو کتابت شده و از شاهکارهای هنر اسلامی است. این نسخه که توسط شاه طهماسب صفوی وقف شده، شامل جزء ۹ تا ۱۱ قرآن است.»
«مُهر واقف مربوط به پیش از سال ۹۷۲ قمری در پشت صفحه اول حک شده است.» فاضل هاشمی با بیان این نکته، اضافه میکند: «این اثر که در قطع بیاضی و بر اوراقی به اندازه ۱۶ در ۲۳ سانتیمتر کتابت شده است. در این مصحف که ۵۸ ورق از آن به جا مانده، سرسورهها به خط کوفی زرّین و تحریر مشکی نوشته شده است. دو صفحه نخست آن دارای ترنج ستارهای شکل مذهّب و مرصّع و تمام صفحاتش دارای جداول زر و الوان است. فواصل آیات نیز با نقاط شنگرف و زنگار مشخص شده است.»
لازم به ذکر است مانند سایر نسخ منسوب به ائمه اطهار که در موزه آستان قدس رضوی وجود دارند، کتابت دو مصحف نام برده شده نیز تنها به امام صادق(ع) نسبت داده شده است و هنوز قطعیتی در این باره وجود ندارد.
زهرا زنگنه